چالشهای حسابداری اسلامی در ایران
مباحث مربوط به حسابداری اسلامی چندی است که در بین کشورهای اسلامی رواج یافته وعلی الخصوص ریشه های ان را باید در مباحث بانکداری اسلامی وعقود اسلامی جست .علی ایحا ل اینکه رسیدن به این مقصود توهم است یا یک واقعیت آینده بیان واقع بینانه ای است از انچه که بر سر این مباحث خواهد امد.به هر حال کشورهای اسلامی بدشان نمی آید که موضوعات گوناگون را اسلامیزه کنند تا مگر کور سوئی برای عرض اندام در قبا ل کشورهای غربی یافته باشند.از این گونه مفاهیم می توان به بانکداری اسلامی، اقتصاد اسلامی، حسابداری اسلامی واخیرا نیز در گفته ها از خودرو اسلامی سخن به میان آورده شد.این گونه سخن گفتن وارزشی کردن چیزها معلوم نیست چه بر سر اسلام ومسلمین آورد ویا چگونه گفتمان تمدنها را به کوفتمان تمدنها ونظام های ارزشی بدل خواهد کرد اما فعلا برای تقویت پوشالی اینکه ما هم چیزی در بساط داریم شاید کاربرد پیدا کند.هر چند ذکر این نکته ضروری است که آوردن پسوند اسلامی به خودی خود علم حسابداری نیست ولی می تواند به مفهوم شاخه ای از این علم به منظور اشتباه نشدن با سایر تخصص های موجود در این علم که گزاره های منحصر به فرد خود را دارد تلقی شود.مقاله ذیل توصیفی مختصر ومفید به قلم دکتر موسی بزرگ اصل است در این خصوص .
این مقاله به یکی از مباحث مهم مدیریت سود، یعنی هموارسازی سود می پردازد.به طور کلی هموارسازی سود عبارت است از اعمال نظر مدیریت شرکت در تقدم و تاخر ثبت حسابداری هزینه ها و درامدها و یا به حساب گرفتن هزینه ها یا انتقال انها به سال های بعد به طوری که باعث شود شرکت در طول چند سال مالی متوالی از روند سودبدون تغییرات عمده برخوردار باشد.هدف مدیریت این است که شرکت را در نظر سرمایه گذاران و بازار سرمایه با ثبات و پویا نشان دهد.در این مقاله به روش های هموارسازی سود از یک طرف و از طرف دیگر به سازوکارهایی از قبیل ویژگی های کیفی اطلاعات و افشاء بیشتر باعث می شود مدیریت شرکت در فرایند هموارسازی موفق نباشد می پردازد .
ادامه مطلب ...در آخر هر ماه شمسی دستگاه نظارت به معیت نماینده پیمانکار صورت وضعیت کلیه کارهایی که از شروع پیمان تا آن تاریخ انجام یافته و همچنین وضعیت مصالح و تدارکات لازم برای اجرای پیمان که در پای کار موجود می باشد تعیین وبراساس نرخهای منضم به پیمان تقویم می کند....
صورت وضعیتهای موقت ماهیانه که بدین ترتیب تنظیم گردیده و دارای امضای نماینده پیمانکار و دستگاه نظارت می باشد توسط دستگاه مزبور منتهی تا آخر روز دهنم ماه بعد به کارفرما تسلیم می شود.
کارفرما پس از رسیدگی از جهت تطبیق ارقام با پیمان و تصحیحات احتمالی لازم و کسر مبالغ هشتگانه زیر تتمه قابل پرداخت به پیمانکار را حداکثر ظرف ده روز (تا بیستم ماه بعد) با تنظیم سند و امضای آن بوسیله نماینده مختارپیمانکار با صدور چک به پیمانکار پرداخت خواهد نمود:
ادامه مطلب ...این سرفصل در سمت بدهیهای ترازنامه بعضی از شرکتهای خصوصی مشاهده میشود و مبالغ آنها هم در بیشتر موارد بسیار بالا و در بعضی مواقع غیر قابل مقایسه با سایر اقلام ترازنامه است.
من شخصا به کارکنان موسسه خود گفتهام که به این سرفصل با دید «فروشها یا در آمدهای ثبت نشده» نگاه کنند.
البته ممکن است که واقعیت امر چنین نباشد، ولی در بیشتر موارد که من با آن برخورد کردهام، عنوان اصلی این سرفصل همان «فروشها و درآمدهای ثبت نشده» است.
ادامه مطلب ...شرکت های تجارتی را می توان به سه نوع قسمت کرد: نوع اول آنهایی هستند که در آنها دخالت دارد و نوع دوم شرکت هایی که اعتبار و شخصیت شرکاء در آن دخالت دارد. شرکت سهامی بارزترین آنها در نوع اول است و شرکت تضامنی کامل ترین آنها در نوع ثانی است. شرکت های سهامی و تضامنی را درست در مقابل یکدیگر قرار می دهند. در شرکت سهامی شخصیت و اعتبار شرکاء به هیچ وجه دخالتی ندارد و فقط سرمایه نقش اساسی را دارد. ولی در شرکت تضامنی اعتبار و شخصیت شرکاء بیش از هر چیز شاخص شرکت است.
طبق ماده 116 قانون تجارت شرکت های تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو و یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. اگر دارائی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است- هر قراردادی که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.
حسابداری ایران
حسابداری
دولتی
اندیشه کنترل
عمومی بر هزینه های دولت از اواخر قرن نوزدهم میلادی به بعد پدید آمد و دولتهای
برخی از کشور های اروپایی مکلف شدند که درآمدها و هزینه های سالانه خود را پیش
بینی و به تصویب مجلس نمایندگان برسانند و بدین ترتیب ، تنظیم و تدوین بودجه دولت
متداول گردید پیدایش و رواج سیستم بودجه ، سیستم حسابداری متناسبی را طلب می کرد
که این جریان به پیدایش حسابداری دولتی به صورت رشتهای متمایز انجامید.
مدیریت
فرآیند تصمیم گیری است و تصمیم گیری نیازمند اطلاعات است. از میان اطلاعات
گوناگونی که مدیران برای اخذ تصمیمات خود بدان نیازمندند، اطلاعات مالی جایگاه
ویژه ای دارد، چرا که اکثر قریب به اتفاق تصمیمات مدیران مستقیما آثار و پیامدهای
مالی داشته و یا بطور غیر مستقیم وضعیت مالی موسسه را تحت تاثیر قرار می دهند.
اطلاعات مالی و حسابداری ابزار ارزشمندی جهت تصمیمات مربوط به تامین، تخصیص و
کنترل منابع اقتصادی در اختیار مدیران قرار می دهد.
هر یک از دستگاههای اجرایی کشور عهده دار انجام برخی از وظایف دولت هستند و لذا
برای ایفای وظایف محوله، بودجه ای در قالب اعتبار مصوب از محل بودجه کل کشور در
اختیار آنها گذاشته می شود تا پس از تخصیص اعتبار و دریافت وجه از خزانه براساس
مقررات موضوعه و جهت تحقق اهداف معین دستگاه آن را به مصرف برسانند
1- حقوق، دستمزد و کارمزد.
2- فوق العاده های شغل.
3- اضافه کار، شب کاری و نوبت کاری.
4- فوق العاده خارج از مرکز.
5- فوق العاده انجام کارهای سخت و زیان آور.
6- کمک هزینه خواربار و مسکن.
7- مزد ایام تعطیل و مرخصی استحقاقی.
8- فوق العاده های ثابت و مانند آنها.
9- پاداش به جز مواردی که مشمول کسر حق بیمه نیست.
وجوهی که مشمول کسر حق بیمه نیست، به شرح زیر است:
- بازخرید ایام مرخصی.
- کمک هزینه اولاد.
- هزینه سفر و فوق العاده ما موریت.
- عیدی و پاداش نهضت سوادآموزی.
- حق شیر و پاداش افزایش تولید.
در اجرای سیاست پولی، بانک مرکزی میتواند مستقیماً از قدرت تنظیمکنندگی خود استفاده نموده و یا به طور غیرمستقیم از اثرگذاری بر روی شرایط بازار پول به عنوان انتشار دهنده پول پرقدرت (اسکناس و مسکوک در جریان و سپردههای نزد بانک مرکزی) استفاده نماید. بر همین اساس دو نوع ابزار سیاست پولی قابل تفکیک میباشد که ابزارهای مستقیم (عدم اتکا بر شرایط بازار) و غیرمستقیم (مبتنی بر شرایط بازار) سیاست پولی نامیده میشوند. ابزارهای سیاست پولی در ایران بر مبنای تفکیک مذکور به شرح ذیل میباشد.
1-1- کنترل نرخهای سود بانکی
در کشور ما با اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا و معرفی عقود با بازدهی ثابت و مشارکتی، ضوابط تعیین سود و یا نرخ بازده مورد انتظار ناشی از تسهیلات اعطایی بانکها و حداقل و حداکثر سود و یا بازده مورد انتظار بر طبق ماده (2) آییننامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا بر عهده شورای پول و اعتبار میباشد. همچنین بر طبق ماده (3) آییننامه فصل چهارم قانون مذکور بانک مرکزی میتواند در تعیین حداقل نرخ سود(بازده) احتمالی برای انتخاب طرحهای سرمایهگذاری و یا مشارکت و نیز تعیین حداقل و یا عنداللزوم حداکثر نرخ سود مورد انتظار و یا نرخ بازده احتمالی برای سایر انواع تسهیلات اعطایی بانکی دخالت نماید.
1-2- سقف اعتباری
این نوع ابزارهای پولی با ایجاد محدودیتهای اعتباری و اعطای اعتبارات مستقیم به همراه منظور کردن اولویت در امر اعطای اعتبارات بانکی در مورد بخشهای خاص اقتصادی عملاً اقدام به جهتدهی اعتبارات به سمت بخشهای مورد نظر مینماید. براساس ماده 14 قانون پولی و بانکی کشور، بانک مرکزی می تواند در امور پولی و بانکی دخالت و نظارتهایی داشته باشد که از جمله مفاد آن محدود کردن بانکها، تعیین نحوه مصرف وجوه سپردهها و تعیین حداکثر مجموع وامها و اعتبارات در رشتههای مختلف است.
2-1- نسبت سپرده قانونی: نسبت سپرده قانونی از جمله ابزارهای سیاست پولی بانک مرکزی میباشد. بانکها موظفند همواره نسبتی از بدهیهای ایجاد شده و بطور اخص سپردههای اشخاص نزد خود را در بانک مرکزی نگهداری کنند. بانک مرکزی از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی حجم تسهیلات اعطایی بانکها را منقبض و از طریق کاهش آن، اعتبارات بانکها را منبسط مینماید. بر طبق ماده (14) قانون پولی و بانکی نسبت سپرده قانونی از 10 درصد کمتر و از 30 درصد بیشتر نخواهد بود و بانک مرکزی ممکن است برحسب ترکیب و نوع فعالیت بانکها نسبتهای متفاوتی برای آن تعیین نماید.
2-2- اوراق مشارکت بانک مرکزی: اجرای بهینه سیاستهای پولی توسط بانک مرکزی، توسط ابزار اصلی و محوری عملیات بازار باز صورت میگیرد که به بانکها انعطاف لازم را در مدیریت نقدینگی و مداخله در بازار پولی اعطاء مینمایند. به منظور توسعه و بسط عملیات بازار باز و اجرای سیاستهای پولی از حیث مدیریت نقدینگی و تاثیر بر بازار پول و سرمایه، یافتن بدیلهای مناسب در قالب موازین شرع مقدس اسلام بعد از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا از جایگاه ویژهای برخوردار گردید. اوراق قرضه به جهت مبتنی بودن بر بهره، اصولاً در اسلام پذیرفته شده نیست. لیکن اوراق مشارکت و سهیم نمودن سرمایهگذاران در فعالیتهای اقتصادی و پرداخت سودهای واقعی نهتنها با مانع مواجه نیست بلکه مورد تشویق نیز میباشد. برای اولین بار، براساس ماده 91 قانون برنامه سوم به بانک مرکزی اجازه داده شد که با تصویب شورای پول و اعتبار، از اوراق مشارکت بانک مرکزی استفاده نماید. شایان ذکر است که براساس برنامه چهارم توسعه، انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی با تصویب مجلس شورای اسلامی مجاز خواهد بود.
انتشار و عرضه اوراق مشارکت بانک مرکزی از جمله ابزارهای سیاست انقباضی و اجرای عملیات بازار باز میباشد؛ بطوری که با عرضه این اوراق از حجم نقدینگی کاستهشده و وجوه این اوراق نزد بانک مرکزی مسدود میگردد. در بخش پایه پولی نیز انتشار این اوراق موجب افزایش جزء بدهیهای بانک مرکزی و کاهش پایه پولی خواهد شد. لذا در مجموع انتشار اوراق موجبات کاهش رشد نقدینگی را فراهم میسازد. در واقع سیاستگذار پولی را قادر مینماید تا در مواقع لزوم از طریق کنترل نقدینگی، دستیابی به نرخ تورم پایین را میسر سازد.
بسیاری متخصصین کار بر این عقیده اند که بهترین زمان برای پیدا کردن یک کار
جدید زمانی است که هنوز سر کار قدیمی خود هستید. اگر فکر می کنید موقعیت
کنونی دیگر چالشی برایتان ندارد، پس آماده ترفیع به مقامی بالاتر هستید.
اگر در جایی که الان کار می کنید، فرصت زیادی برای ترفیع وجود ندارد، یک
کار عالی دیگر جایی دیگر در انتظار شماست.
این روزها، کنترل
آینده شغلیتان دست خودتان است و این شما هستید که باید مطمئن شوید، در
مسیر مناسب در حال پیشرفت هستید. در زیر به 10 استراتژی عالی و اثبات شده
برای شروع اشاره می کنیم:
1. با رئیستان صحبت کنید.
بنشینید
و گفتگویی رک و کاملاً جهت دار درمورد آینده خود در آن شرکت با رئیستان
داشته باشید. تاکید کنید که می خواهید عملکرد کاریتان در راستای اهداف شرکت
باشد. اهداف کاری خودتان را هم با او درمیان بگذارید. مطمئن باشید که
رئیستان به این اعتماد به نفس و پختگی شما احترام خواهد گذاشت.
2.
بیشتر طلب کنید.
برای کمک به بخش های دیگر شرکت یا تیم های دیگر
داوطلب شوید یا خیلی ساده مسئولیت های بیشتری از رئیستان بخواهید. اینکار
ارزش شما را در سازمان بالا می برد. درخواست کار بیشتر نشان دهنده علاقه
شما به کمک به موفقیت شرکت است.
جواد رنجبر
بالا
بودن قیمت تمام شده کالاهای تولیدی در کارخانههای ایران نسبت به
کارخانههای مشابه خارجی، حتی در کشورهای نهچندان پیشرفته، نقل محافل
اقتصادی و صنعتی است و عمدتا به عنوان نقطه ضعف اساسی در کارخانه داری
ایرانیان مطرح میشود.
واقعیت
این است که قیمت تمام شده کالاهای تولیدی در ایران بالا است و حذف
مزیتهایی از قبیل انرژی ارزان توان رقابتی کالاهای ایرانی در سطح جهان را
از بین میبرد. اما با یک بررسی ساده میتوان دریافت سهم مولفههای
حسابداری محاسبه قیمت تمام شده در افزایش این قیمت سهم کمی است و عوامل
غیرمالی، یا نامشخص مالی، در آن سهم بیشتری دارد.
در فهرست بندی عوامل تاثیرگذار بر بالا بودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی باید به موارد زیر توجه کرد:
1- قیمت تمام شده عوامل
تولید در ایران بالا است و سهم بیشتری در افزایش قیمت تمام شده کالای
خروجی از کارخانه دارد. به عبارت دیگر بسیاری از عوامل تولید از ابتدا گران
وارد کارخانه میشود نه اینکه فرآیندهای تولیدی آن را گران کرده باشد.
مثلا قیمت تمام شده پول و نرخ استفاده از تسهیلات در ایران بالا است. اتکای
صنایع به بانکهایی که پول را بسیار گران در اختیار آنها قرار میدهد به
طور طبیعی قیمت تمام شده محصولات آنان را افزایش خواهد داد.
دولت
ها با توجه به درآمدی که انتظار در یافت آنرا دارند برنامه برای خرج آن
تنظیم میکنند وحساب درآمدها وهزینه های خود را نگهداری می نمایند. در
حکومتهای زمان قدیم چون سیستم پارلمانی برای ایجاد قانون وجود نداشت برای
حفظ حساب وکتاب درآمد وخرج خود خزانه دار داشتند که همراه با پیدایش
حکومتهای قانونمند درآمد ها وهزینه ها اجباراً تحت قواعد خاص وضوبط مشخصی
قرار گرفتند. همین حساب وکتاب درآمدها وهزینه های دولت در یک چهار چوب معین
را بودجه می نامند.
تعریف بودجه: بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است
که برای یکسال تهیه وحاوی پیش بینی درآمد ها وسایر منابع تامین اعتبار
وبرآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به وصول وهدفهای دولت می شود.
بودجه از سه قسمت تشکیل می شود:
1- بودجه عمومی دولت شامل اجزاء زیر است:
الف) بودجه عادی برای وزارت خانه ها وموسسات دولتی.
این بودجه شامل اعتباراتی خواهد بود که مستقیماً مربوط به وظایف یک وزارتخانه یاموسسه دولتی نیست وتحت عنوان خاص منظور می گردد.
ب) بودجه عمرانی وانکشافی
2- بودجه شرکتهای دولتی
3- بودجه موسساتی که تحت عنوان غیراز عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می شود.
مراحل تشکیل بودجه
1- تهیه وتنظیم 2- تصویب 3- نظارت
Rufus نرم افرار کم حجم و مفیدی است که به شما در فرمت و ایجاد آسان فلش درایوهای USB قابل بوت کمک می کند. مهم ترین تفاوت Rufus با سایر برنامه های ساخت USB درایوهای Bootable سرعت این برنامه است. بنا به گفته توسعه دهنده Rufus، سرعت این برنامه دو برابر بیشتر از برنامه هایی مانند UNetbootin, Universal USB Installer یا Windows 7 USB download tool است. پس از دانلود و اجرای این نرم افزار، ابتدا باید درایو USB خود را انتخاب کرده و سپس فایل ISO را انتخاب کنید تا محتویات فایل ISO داخل درایو USB منتقل شود.
منبع و پسورد :P30download.com
دانلود - 0.543 مگابایت
| لینک کمکی