مراحل بودجه
بودجه بندی فرآیندی مستمر است که ارکان و عناصر آن در بیش تر کشورها تقریبا با یکدیگر شباهت دارند، این وجه تشابه مراحل اساسی بودجه از تهیه و تنظیم تا اجرای آن است. روش هایی که در این مراحل اعمال می شود به لحاظ هدف یکی بوده، ولی کیفیت به کار گرفتن آن ها ممکن است کم و بیش فرق کند.
بودجه از چهار مرحله تشکیل می شود که در مجموع این چهار مرحله را سیکل بودجه ای نامیده اند؛ این چهار مرحله عبارتند از:
1- تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه (بودجه پیشنهادی)
2- تصویب بودجه (بودجه مصوب)
3- اجرای بودجه (بودجه تخصیصی)
4- نظارت و کنترل بودجه (تفریغ بودجه)
ادامه مطلب ...اصول بودجه
نقطه نظرات صاحب نظران پیرامون اصول بودجه با یکدیگر تفاوت دارند. ولی این تفاوت نظر کلی نبوده و در بعضی از این اصول یک توافق نظر ضمنی وجود دارد. با توجه به تفاوتی که در ساختار دولت، اختیارات دولت و نوع حکومت در بین جوامع مختلف وجود دارد و همچنین پویایی وظایف و اختیارات دولتی در طول زمان، این تفاوت ها قابل توجیه می باشند. معمولاً اطلاق واژه «اصل» بدان گونه از قواعد و مقررات صورت می گیرد که چه از نظر مکان و چه از نظر زمان غیر قابل تغییر باشند. در حالیکه نباید به دلایل بالا آنچه که به صورت متعارف اصول بودجه خوانده می شوند تحت شرایط متفاوت تغییر کرده و یا به راحتی و بدون ایجاد مسأله ای از سوی دولتی نادیده گرفته شوند. در نتیجه استفاده از کلمه «اصل» برای بیان قواعد و ضوابط بودجه شاید چندان مناسب نباشد. به هر حال از آنجا که استفاده از این واژه در عمده کتابهای مالیه متداول است در اینجا نیز ما به تبعیت برای بیان و معرفی قواعد، مقررات و ضوابط مفید در تهیه و تنظیم بودجه از واژه «اصل» استفاده می کنیم.
ادامه مطلب ...ارزش
جاری دربرگیرنده سه نگرش متفاوت است که عبارتند از ارزش ورودی (بهای
جایگزینی)، ارزش خروجی (خالص ارزش فروش) و ارزش اقتصادی (ارزش فعلی
جریانهای نقدی مورد انتظار از کاربرد مستمر دارایی و فروش نهایی آن توسط
مالک فعلی). در برخی موارد از قبیل ارزشیابی سرمایهگذاری در اوراق بهادار
نرخبندی شده ، سه نگرش فوقالذکر بهمبالغ تقریباً نزدیک بههم منجر میشوند
و تفاوت آنها کم بوده و ناشی از هزینههای انجام معامله است.
در سایر
حالات همچون ارزیابی داراییهای ثابت مشهود خاص واحد تجاری ، تفاوت بین
مقیاسهای مختلف ارزش جاری احتمالاً بااهمیت خواهد بود.
----->>
باید
قاعده مشخص و معقولی برای انتخاب یکی از مقیاسهای مختلف اندازهگیری ارزش
جاری دراختیار داشت.
معیار " ارزش برای واحد تجاری
" چنین قاعدهای را به دست میدهد.
طبق این قاعده ،
ارزش جاری برابر اقل " بهای جایگزینی جاری دارایی و مبلغ
بازیافتنی " آن تعیین میگردد.
" مبلغ بازیافتنی " دارایی بالاترین ارزشی
است که مالک فعلی دارایی میتواند بدان دست یابد و برابر خالص ارزش فروش
دارایی یا ارزش اقتصادی آن ، هرکدام بیشتر است، میباشد.
"
ارزش برای واحد تجاری " را میتوان نوعی بههنگامکردن
بهای تاریخی با استفاده از قاعده سنتی "بهای تمام شده یا کمتر "
دانست.
منبع : مقالات انجمن حسابداران و حسابرسان ایرانی
نکته اول: کار خود را تا حد ممکن به طور مؤثر سازماندهی کنید.
برای پیشرفت موفقیت آمیز باید بتوانید کارتان را به طور مؤثر و عالی سازماندهی کنید. مقوله هایی که در این زمینه می گنجد عبارتند از: مدیریت زمان، سازماندهی وظایف و مدیریت خود. اهداف شغلی خود را به طور واقعی معین کنید و ببینید آیا با تدابیری که اندیشیده اید و گامهایی که در این زمینه بر می دارید واقعاً به آن دست می یابید. سعی کنید تا حد امکان مراحل پیشرفت را آسان سازید و از انجام کارهای غیرضروری بپرهیزید.
وظایف
خود را به دیگران محول کنید تا زمان بیشتری برای انجام کارهای مهم و اساسی
داشته
باشید. اگر در زمینه ای به تنهایی قادر به پیشرفت نیستید، ازدیگران کمک
بگیرید.
همچنین با بررسی نحوه مدیریت افراد موفق بر کارهایشان، ازتجربیات آنها
استفاده
کنید.
نکته دوم: با خودتان کنار بیایید.
در طول پیشرفت مراقب خود باشید. اگر از نظر جسمی و روحی صدمه ای به شما وارد شود، بدون شک صعود و ترقی هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.
ــ روزانه زمان مناسبی را به استراحت اختصاص دهید. شما باید باتریهای خود را شارژ کنید تا در هر زمان با کمبود انرژی مواجه نشوید.
ــ توجه داشته باشید که از توازن و تحرک متناسبی برخوردار باشید.
ــ متعادل و سالم غذابخورید.
ــ به دنبال یک سرگرمی سالم برای خود باشید تا با آن بتوانید تمدد اعصاب کنید.
ــ از روابط خصوصی کناره نگیرید و همواره به روابط دوستانه و زناشویی خود توجه خاص داشته باشید.
ادامه مطلب ...اگر مدیریت مشارکتی را به سان رهیافتی جامع برای جلب مشارکت فردی و گروهی
کارکنان در جهت حل مسائل سازمان و بهبود مستمر در تمام ابعاد تعریف کنیم و
بر این باور باشیم که مدیریت مشارکتی ارتباط دائم، متقابل و نزدیک بین
مدیریت ارشد و کارکنان است می توان گفت که: مدیریت مشارکتی به معنای مشارکت
افراد مناسب، در زمان مناسب و برای انجام کار مناسب است.
بر پایه این
تعریف، مشارکت کارکنان در کارهایی که به خود آن ها مربوط می شود؛ مشارکتی
داوطلبانه، ارادی و آگاهانه خواهد بود که این درگیری شخص را تشویق می کند
که به تحقق هدف های گروه کمک کند و در مسؤلیت ها و پیامدهای آنها سهیم شود.
مدیریت مشارکتی دو هدف عمده را دنبال می کند: نخست، ارج نهادن به ارزش
های انسانی و به یاری طلبیدن افرادی که به نوعی با سازمان در ارتباط اند.
دوم، رسیدن به هدف های از پیش تعیین شده به کمک همین افراد.
انتخاب اهداف:
وقتی نگاهی به قسمتها و جوانب مختلف زندگیتان، چه آنهایی که در آنها توانمندید و چه آن قسمتها که کمبود دارید انداختید، باید به دنبال پلی برای اتصال این قسمتها به هم باشید.
برای مثال ممکن است سفر به دور دنیا یکی از علایق و آرزوهای شخصیتان باشد، اما این آرزو پشت عادت اجتماعی هر شب شما برای بیرون رفتن با دوستان برای صرف شام در رستوران پنهان شده باشد.
به عبارت دیگر، شما برای مسافرت به پول نیاز دارید، اما با این عادت نمیتوانید هیچ پولی پسانداز کنید چون همه پول خود را به خاطر روابط اجتماعیتان از دست میدهید، در این مورد پلی که علاقه و آرزوی شما را به نقص و کمبودتان متصل میکند «محدودیت مالی» نامیده میشود.
ادامه مطلب ...
چکیده
روند رو به گسترش تهیه صورتهای مالی تلفیقی در کشورما در سالهای اخیر پدیدهای نسبتاً نو تلقی میشود. هر چند این امر خود محل چالشهای متعددی در ادبیات حسابداری و نیز فرایند اجرا ست اما متن حاضر بر آن نیست که از این دیدگاه به موضوع بنگرد. بلکه میکوشد به توصیف چالشهای حسابرسی و چگونگی اعمال روشهای کارامدی بپردازد که در چارچوب استانداردهای حسابرسی لازمالاجرا در کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این امر در گسترش خود با موانعی نیز روبروست. امید آن است که با مطالعه این مقاله برخی از زوایای حرفهای موضوع مطرح شود. امیدواریم سایر پژوهشگران نیز با مشارکت فعال در ارتقای کیفی موضوع و در نهایت به بهرهمندی جامعه حرفهای بیفزایند.
تغییرات استاندارد حسابداری«صورتهای مالی تلفیقی و حسابداری سرمایهگذاری در واحدهای تجاری فرعی» و گستردهتر شدن دامنه شمول ارائه صورتهای مالی تلفیقی از یک طرف و از سوی دیگر، محدودتر شدن موارد مستثنی از تلفیق در استانداردهای جدید و همچنین تمایل بیشتر واحدهای تجاری به توسعه فعالیتها به شکل گسترش از بیرون در سالهای اخیر، باعث افزایش تعداد واحدهای اقتصادی مشمول ارائه صورتهای مالی تلفیقی بویژه در مورد شرکتهای پذیرفته شده (یا متقاضی پذیرش) در بورس اوراق بهادار شده است. واین امر لزوم توجه بیشتر به بخش 60 استانداردهای حسابرسی را ایجاب میکند وشاید لازم باشد مطالعه برای تدوین استاندارد جدید در مورد حسابرسی صورتهای مالی تلفیقی در دستور کار قرار گیرد.
روش ادواری موجودی کالا :