مالیات بر درآمد حقوق

 ماده 82- درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته بطور نقد یا غیر نقد تحصیل می کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است .
 تبصره- درآمد حقوقی که در مدت ماموریت خارج از کشور (از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران یا اشخاص مقیم ایران) از منابع ایرانی عاید شخص میشود مشمول مالیات بردرآمد حقوق میباشد.
 ماده 83- درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق (مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیر مستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیتهای مقرر در این قانون.
 تبصره- درآمد غیر نقدی مشمول مالیات حقوق بشرح زیر تقویم و محاسبه میشود:
 الف - مسکن با اثاثیه معادل 25 درصد و بدون اثاثیه 20 درصد حقوق و مزایای مستمر نقدی (باستثنای مزایای نقدی معاف موضوع ماده 91 این قانون ) در ماه پس از وضع وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر میشود.
 ب - اتومبیل اختصاصی با راننده معادل 10 درصد بدون راننده معادل 5 درصد حقوق و مزایای مستمر نقدی (باستثنای مزایای نقدی معاف موضوع ماده 91 این قانون) در ماه پس از کسر وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر میشود.
 ج - سایر مزایای غیر نقدی معادل قیمت تمام شده برای پرداخت کننده حقوق.
 ماده 84- تا میزان شصت برابر حد اقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده(1)  قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370- در آمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق بگیران از جمله کارگران مشمول قانون، کار از یک یا چند منبع ار پرداخت مالیات معاف می شود.
 تبصره1- مالیات اضافه کاری برای کارمندان مشمول نظام هماهنگ و کارگران مشمول قانون کار یکسان محاسبه و دریافت می گردد. میزان اضافه کار قابل محاسبه برای کارگران مشمول قانون کار بیش از پنجاه درصد (50%) ساعات کار روزانه نخواهد بود.
 تبصره2- بیست پنج در صد (25%)مالیات حقوق، تا مبلغ دوازده برابر حد اکثر حقوق موضوع ماده(8) لایحه قانونی مربوط به حد اکثر و حد اقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت - مصوب 4/2/1358 شورای انقلاب جمهور اسلامی ایران - در سال علاوه بر اعمال معافیت موضوع این ماده بخشوده می شود و نسبت به مازاد آن، مالیات بر اساس نرخهای
 مقرر در ماده (131) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم - مصوب 1371- محاسبه می شود . این بخشودگی مانع استفاده از بخشودگی مقرر در ماده (92) قانون یاد شده نیست. این قانون از تاریخ 1/1/1376 لازم الاجرا است .
 ماده 85- پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند مالیات متعلق را بر اساس درآمد مشمول مالیات سالانه پس از کسر معافیتهای مقرر در این فصل طبق نرخ مقرر در ماده 131 این قانون یا به نرخ 10%  حسب مورد محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و  نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به حوزه مالیاتی محل پرداخت و
 در ماههای بعد فقط تغییرات را صورت دهند .
 ماده 86- پرداختهائی که از طرف اشخاص غیر از پرداخت کنندگان مقرری، مزد و  حقوق اصلی بعمل می آید مشمول مالیاتی به نرخ ده درصد میباشد.  پرداخت کنندگان این قبیل وجوه مکلفند هنگام هر پرداخت مالیات متعلق  را کسر و ظرف سی روز با صورتی حاوی نام و نشانی دریافت کنندگان و  میزان آن به حوزه مالیاتی محل پرداخت کنند.
 ماده 87- اضافه پرداختی بابت مالیات بردرآمد حقوق طبق مقررات این قانون  مسترد خواهد شد مشروط بر اینکه بعد از انقضای تیر ماه سال بعد تا آخر  آن سال با درخواست کتبی حقوق بگیر از حوزه مالیاتی محل سکونت مورد  مطالبه قرار گیرد.  حوزه مالیاتی مذکور موظف است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم درخواست  رسیدگیهای لازم را معمول و در صورت احراز اضافه پرداختی و نداشتن بدهی
 قطعی دیگر در آن حوزه مالیاتی نسبت به استرداد اضافه پرداختی از محل  وصولیهای جاری اقدام کند. در صورتی که درخواست کننده بدهی قطعی  مالیاتی داشته باشد اضافه پرداختی بحساب بدهی مزبور منظور و مازاد  مسترد خواهد شد.
 ماده 88- در مواردی که از اشخاص مقیم خارج که در ایران شعبه یا نمایندگی  ندارند حقوق دریافت شود دریافت کنندگان حقوق مکلفند ظرف سی روز از  تاریخ دریافت حقوق مالیات متعلق را طبق مقررات این فصل به حوزه  مالیاتی محل سکونت خود پرداخت و تا آخر تیر ماه سال بعد اظهارنامه  مالیاتی مربوط به حقوق دریافتی خود را به حوزه مالیاتی مزبور تسلیم  نمایند.
 ماده 89- صدور پروانه خروج از کشور یا تمدید پروانه اقامت و یا اشتغال برای  اتباع خارجه باستثنای کسانی که طبق مقررات این قانون از پرداخت  مالیات معاف میباشند موکول به ارائه مفاصا حساب مالیاتی است .
 ماده 90- در مواردی که پرداخت کنندگان حقوق مالیات متعلق را در موعد مقرر  نپردازند و یا کمتر از میزان واقعی پرداخت نمایند حوزه مالیاتی محل  مکلف است مالیات متعلق را به انضمام جرایم موضوع این قانون محاسبه و از پرداخت کنندگان مطالبه نماید. این مالیات قطعی است و در صورتی که  ظرف سی روز از تاریخ مطالبه پرداخت نشود از طریق عملیات اجرائی وصول  خواهد شد مگر اینکه پرداخت کنندگان حقوق ظرف سی روز از تاریخ مطالبه  کتبا اعتراض خود را به حوزه مالیاتی ذیربط تسلیم نمایند در اینصورت پرونده به هیات حل اختلاف مالیاتی احاله خواهد شد. رای
 هیات قطعی و لازم الاجراء است . حکم این ماده نسبت به مشمولان ماده 88  این قانون نیز جاری خواهد بود.
  ماده 91- درآمدهای حقوق بشرح زیر از پرداخت مالیات معاف است :
 1 - روسا و اعضای ماموریت های سیاسی خارجی در ایران و روسا و اعضای هیاتهای نمایندگی فوقالعاده دول خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت متبوع خود بشرط معامله متقابل و همچنین روسا و اعضای هیاتهای نمایندگی سازمان ملل متحد و موسسات تخصصی آن در ایران نسبت به درآمد حقوق دریافتی از سازمان و موسسات مزبور در صورتی که تابع دولت جمهوری اسلامی ایران نباشند.
 2 - روسا و اعضای ماموریت های کنسولی خارجی در ایران و همچنین کارمندان موسسات فرهنگی دول خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دول متبوع خود بشرط معامله متقابل.
 3 - کارشناسان خارجی که با موافقت دولت جمهوری اسلامی ایران از محل کمکهای بلاعوض فنی و اقتصادی و علمی و فرهنگی دول خارجی و یا موسسات بین المللی به ایران اعزام میشوند نسبت به حقوق دریافتی آنان از دول متبوع یا موسسات بین المللی مذکور .
 4 - کارمندان محلی سفارتخانه ها و کنسولگریها و نمایندگیهای دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت جمهوری اسلامی ایران در صورتیکه دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران نباشند بشرط معامله متقابل.
 5 - حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث.
 6 - هزینه سفر و فوقالعاده مسافرت مربوط به شغل و فوقالعاده های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی، محل خدمت، اشتغال خارج از مرکز، مرزی، شرایط محیط کار، نوبت کاری، کشیک، جذب و همچنین مزایای ارزی و اشتغال مامورین در خارج از کشور. معافیتهای مذکور در این بند به استثنای هزینه سفر و فوقالعاده مسافرت مربوط به شغل در مواردی که به کارکنان بخش خصوصی مربوط
 میگردد تا سی درصد مقرری یا مزد یا حقوق اصلی از فوقالعاده های مذکور قابل اعمال خواهد بود.
 7 - تا میزان ده هزار ریال در ماه برای هر یک از فوقالعاده های کسر صندوق و تضمین صاحب جمعان.
 8 - مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران و خانه های ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه یا کارخانه که مورد استفاده کارگران قرار میگیرد و همچنین سایر مزایای غیر نقدی پرداختی به آنها و یا وجوهی که تحت عنوان ایاب و ذهاب یا تغذیه دریافت میدارند.
 9 - وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و امثال آن.
 10- عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعا تا میزان یکصد هزار ریال.
 11- خانه های سازمانی که با اجازه قانونی یا بموجب آئیننامه های خاص در اختیار ماموران کشوری گذارده میشود و همچنین مزایای غیر نقدی یا وجوه نقدی که بابت مزایای غیر نقدی به افراد مذکور
 بموجب قانون و آئیننامه های مربوط داده میشود.
 12- وجوهی که کارفرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آنها مستقیما یا بوسیله حقوق بگیر به پزشک یا بیمارستان باستناد اسناد و مدارک مثبته پرداخت کند.
 13- وجوهی که از طرف وزارتخانه ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت شرکتهای دولتی و نیز سازمانهایی که شمول قانون نسبت به آنها مستلزم ذکر نام است یا از محل اعتبارات دولتی بابت مزایای غیر مستمر پرداخت میگردد بطور کلی و همچنین وجوهی که تحت عناوین فوقالعاده پرواز و اضافه کار پروازی به خلبانان و گروه عملیاتی و خدماتی پرواز و یا اضافه کار، حق محرومیت از مطب حق الزحمه کار اضافی، حق کشیک و آنکال به پزشکان، دندانپزشکان، پیراپزشکان، دامپزشکان و دکترهای دارو ساز و یا حق التدریس یا حق التحقیق به استادان، معلمان و مدرسین اعم از تمام وقت یا نیمه وقت پرداخت میگردد مشمول مالیات مقطوعی به نرخ ده درصد میباشد و به این درآمدها مالیات دیگری تعلق نخواهد گرفت . در صورتی که درآمد سالانه حقوق بگیر کمتر از میزان معافیت مقرر در ماده 84 این قانون یا تبصره ذیل آن حسب مورد باشد مشمول کسر مالیات نخواهد شد.
 14- درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی .
* 15- درآمد مشمول مالیات حقوق اعضاء هیات علمی (آموزشی و پژوهشی کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به نرخ 10% مشمول مالیات میباشد و به این درآمد مالیات دیگری تعلق نخواهد گرفت .
16- پنجاه درصد (50%) حقوق اصلی کادر عملیاتی و تخصصی شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران و سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت خدمات هوائی کشور(آسمان) در محاسبه مالیات بر درآمد حقوق منظور نخواهد شد .
 ماده 92- 50% مالیات حقوق کارکنان وزارتخانه ها و موسسات دولتی شاغل در روستاها و همچنین در نقاط محروم (طبق لیست سازمان برنامه و بودجه) بخشوده میشود.

 ماده واحده - معافیت مالیاتی موضوع قانون الحاق یک بند به ماده 22 قانون اصلاح موادی از قانون یا شده به کادر عملیاتی و تخصصی شرکت  خدمات ویژه وابسته به وزارت کشاورزی تسری می یابد.

 تبصره- بدهی مالیات بردرآمد حقوق کادر نظامی و انتظامی تا تاریخ اجرای این قانون بخشوده میشود.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


منبع:http://hesabdari-iran.mihanblog.com


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد