مقدمه‌ای بر ارزشگذاری شرکت‌ها

مفاهیم ارزش برای تعیین ارزش از مفاهیم متعددی استفاده می‌شود که در ادامه آمده است:‏ ‏1. ارزش دفتری ارزش دفتری یکی از مفاهیم حسابداری است و با استفاده از این معیار ارزش هر یک اقلام دارایی براساس ‏داده‌های تاریخی تعیین می‌شود. ارزش دفتری دارایی‌ها، همان ارقام و مقادیری است که در ترازنامه ‏شرکت نوشته می‌شود.‏ ‏2- ارزش بازار‏ ارزش بازار عبارت است از قیمت فروش یک قلم دارایی. (البته اگر به فروش برود)‏ ‏3. ارزش با فرض تداوم فعالیت ارزش با فرض تداوم فعالیت یعنی ارزش شرکت به عنوان یک واحد اقتصادی که قرار است فعالیت آن ادامه ‏یابد. کسی که از این دیدگاه به شرکت می‌نگرد، درصدد برنمی‌آید تا ارزش شرکت را بر اساس مقادیر ‏مندرج در ترازنامه مشخص کند، بلکه توانایی شرکت را از نظر حجم فروش و ایجاد سود مورد توجه قرار ‏می‌دهد.‏ ‏4. ارزش با فرض انحلال شرکت ارزش با فرض انحلال شرکت عبارت است از وجوه نقدی که شرکت بابت فروش دارایی‌ها پس از کسر ‏بدهی‌ها دریافت می‌کند. وجوه نقدی که پس از فروش برای شرکت باقی می‌ماند بین مالکان تقسیم ‏خواهد شد.‏  

ادامه مطلب ...

اصول متداول حسابداری دولتی

لزوم نگهداری حسابهای مستقل: علت اصلی نگهداری حسابهای مستقل آن است که سازمانهای دولتی باید برای درامد و سایر منابع مالی که برای مصارف خاص و محدود طبق قوانین و مقررات دریافت می نمایند واحدهای حسابداری جداگانه ایجاد نمایند.
ادامه مطلب ...

هزینه یابی محصولات مشترک و فرعی

در بسیاری از صنایع در یک فرآیند تولید ناگزیر دو یا چند محصول همزمان تولید می گردند. که آنها را محصولات مشترک می نامند.محصولات فرعی ، محصولاتی هستند که ارزش نسبی آنها کم بوده و همزمان با محصولاتی که دارای ارزش نسبتاً بالایی هستند تولید می گردد . محصولات پر ارزش را محصولات اصلی می نامند.به طور مثال در یک پالایشگاه ، نفت خام به محصولات متعددی مانند:بنزین ، نفت سفیدو نفت کوره می گردد . بنزین و نفت سفید را محصول اصلی و نفت کوره را محصول فرعی می نامند.

ادامه مطلب ...

سیستم حقوق و دستمزد

اطلاعاتی نظیرنرخ ساعتی و یا روزانه حقوق و دستمزد که ممکن است برای مدت مدیدی تغییر نکند و همچنین برنامه های نظیر نحوه محاسبه کسورات مالیات و حق بیمه صندوق تأمین اجتماعی که در طول سال قوانین آن ثابت می باشد را بهتراست درحافظه کامپیوتر ذخیره نموده .

با استفاده از این اطلاعات می توان محاسباتی مانند حقوق و دستمزد ناخالص، کسورات، تعیین حقوق و دستمزد خالص و بروز در آوردن سابقه هر کارمند و کارگر رابه طور الکترونیکی انجام داد....

ادامه مطلب ...

نگاهی به حساب ملزومات


کارفرمایان یا مدیران شرکتهای خصوصی همواره از کارمندان (حسابداران) گزارشات مالی طلب می کنند .
باید به این نکته توجه داشت که  درس حسابداری با کار کردن حسابداری تفاوت بسیار زیادی می کند .
در شغل حسابداری تجربه حرف اول را می زند پس ما هرچه حسابداری کار کنیم حرفه ای تر  می شویم .
حسابداران زیرک در بعضی از بخشهای حسابداری همانند دروس دقیق عمل نمی کنند مثلا  ریز حسابها را آنگونه که در حسابداری تدریس می شود  انجام نمی دهند .

ادامه مطلب ...

برنامه ریزی تسهیلات

برنامه ریزی تسهیلات موضوع پیچیده و وسیعی است که چندین تخصص را در بر می گیرد . برای مثال ‏، در برنامه ریزی تسهیلات ، تخصص های مهندسی عمران ، برق ، صنایع و مکانیک استفاده می شوند .

به علاوه ، معماران ، مشاوران ، پیمانکاران ، مدیران ، سرمایه گذاران و برنامه ریزان شهری نیز در برنامه ریزی تسهیلات مشارکت دارند .

موضوع برنامه ریزی تسهیلات برای سالها یک عنوان عمومی بوده است . علیرغم قدمت این موضوع ، هنوز هم از متداول ترین موضوعات در انتشار مقالات ، کنفرانس ها و تحقیقات است . برخورد با مقوله برنامه ریزی تسهیلات به عنوان یک موضوع ، از حالت دستورالعمل انجام کار به وضعیتی رسیده است که برای انجام آن مدل های ریاضی پیچیده ای ارائه شده است .

ادامه مطلب ...