قانون محاسبات نیز باید تغییر کند زیرا این قانون در مواردی بودجهء خارج از شمول را توجیه میکند که خارج از مقررات عمومی و نظارت دیوان محاسبات انجام شود.در حال حاضر موافقتنامههای دستگاههای اجرایی با سازمان مدیریت و برنامهریزی جایگزین همه چیز شده و بودجهء دستگاهها را با مشکلاتی مواجه کرده است و اگر قانون بودجهء اصلاح و دو سالانه شود، مشکلات موافقتنامهها کاهش خواهد یافت.برخی دستگاهها برای نشان دادن میزان هزینههای خود و گرفتن اعتبار گاهی تا 800 ردیف و تبصره را از هزینههای مختلف لیست میکنند و از سایر دستگاههای اجرایی و وزارتخانهها نیز تقلید میکنند تا ردیف بودجه و هزینهای که از آن دستگاه پذیرفته شده از این دستگاه نیز پذیرفته شود و بتوانند بودجهء بیشتری از سازمان مدیریت و برنامهریزی بگیرند. این در حالی است که همهء دستگاهها شبیه هم فعالیت نمیکنند.
این روند سنتی باعث شده که سرجمع هزینهء برخی دستگاههای دولتی تا سه برابر پیشبینی کارشناسان سازمان مدیریت و برنامهریزی افزایش یابد.
نکتهء قابل توجه در روند تصویب بودجه در مجلس این است که کمیسیون تلفیق با 47 عضو خود تغییراتی را در ساختار لایحه انجام میدهد که گاهی اهداف و ارقام لایحهء دولت را با تغییر زیادی مواجه میسازد. اما با وجودی که تغییرات کمیسیون تلفیق به صورت مکتوب به صحن علنی مجلس میآید در مواردی شاهد بودهایم که برخی نمایندگان خواستار تغییر رقم و رشد بودجهء یک دستگاه خاص شدهاند و مثلائ رشد بودجهء یک دستگاه اجرایی را که در لایحهء دولت، 30 درصد رشد کرده و کمیسیون تلفیق رشد آن را نسبت به سال قبل به 50 درصد افزایش داده است با پیشنهادیجدید حدود 40 درصد به رای میگذارند. به عبارت دیگر به دلیل کمبود زمان بررسی وتاکید نماینده، گاهی پیشنهاد دهنده از تغییر رقم بودجه در کمیسیون تلفیق به موقعخبردار نمیشود و به موارد مکتوب در مصوبات کمیسیون تلفیق توجه نمیکند.عدم تطابق بین قوانین و تبصرهها و سیر تصویب بودجه و مشکلات انشای قوانین و تبصرهها و پیشنهادات، گرفتاری زیادی را در روند تصویب و اجرا ایجاد کرده است.
منبع : روزنامه سرمایه