هموار سازی سود چیست؟

این مقاله به یکی از مباحث مهم مدیریت سود، یعنی هموارسازی سود می پردازد.به طور کلی هموارسازی سود عبارت است از اعمال نظر مدیریت شرکت در تقدم و تاخر ثبت حسابداری هزینه ها و درامدها و یا به حساب گرفتن هزینه ها یا انتقال انها به سال های بعد به طوری که باعث شود شرکت در طول چند سال مالی متوالی از روند سودبدون تغییرات عمده برخوردار باشد.هدف مدیریت این است که شرکت را در نظر سرمایه گذاران و بازار سرمایه با ثبات و پویا نشان دهد.در این مقاله به روش های هموارسازی سود از یک طرف و از طرف دیگر به سازوکارهایی از قبیل ویژگی های کیفی اطلاعات و افشاء بیشتر باعث می شود مدیریت شرکت در فرایند هموارسازی موفق نباشد می پردازد .

ادامه مطلب ...

مدیریت ریسک تقلب و بهبود پذیری سازمان

وبلاگ حسابداری ایران 

همه سازمان ها در معرض رسک های تقلب قرار دارند . این ریسکی است که ، نه در نظریه نه در عمل ، صفر مطلق ندارد . تاکنون به دفعات خوانده ایم و شنیده ایم که تقلب های بزرگ به سقوط سازمان های غول آسا ، زیان های سرمایه گذاری هنگفت و انبوه ، هزینه حقوقی قابل ملاحظه ، دستگیری و حبس افراد مهم ، و فرسایش و کاهش اعتماد به بازارهای سرمایه انجامیده اند . بی تردید رفتارهای متقلبانه ای که تاکنون توسط مدیران و مجریان عالی رتبه ی سازمان ها رخ داده اند بر نیک نامی ها ، نمانام ها و تصاویر بسیاری از سازمان ها در سراسر جهان تاثیر گذارده اند و آن ها را ویران و تخریب کرده اند . این کم ترین جریمه ای است که جامعه برای تقلب می پردازد .


 در سراسر جهان ، وضع قوانین و مثررات ، مثل قانون فساد مالی خارجی 1977 در آمریکا ، میثاق نامه ی سازمان همکاری و توسعه ضد رشوه 1977 ، قانون ساربنز آکسلی 2002 در آمریکا و بسیاری از قوانین دیگر مسئولیت مدیران در برابر مدیریت ریسک تقلب را افزایش داده است .

واکنش ها به رسوایی های اخیر شرکت های سهامی باعث شده است عموم و ذینفعان از سازمان انتظار داشته باشند نگرش عدم تحمل تقلب را بپذیرند و آن را وجهه ی همت خود برای مبارزه با ریسک تقلب قرار دهند . اصول راهبری سالم اقتضا می کند هیات های مدیره ی سازمان ها یا ارگان های نظارتی همتای آن ها  مانند هیات های عامل یا شوراهای عالی از رفنار اختلافی کاملا سطح بالا و درست در سازمان ها اطمینان به دست دهند صرف نظر از اینکه  شخصیت حقوقی شان عمومی ، خصوصی ، دولتی یا غیر انتفاعی باشد یا صرف نظر از این که در چه اندازه یا چه صنعتی قرار داشته باشند .

ادامه مطلب ...

مدیریت استراتژیک

مقدمه

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا بعضی از شرکت‌های بزرگ و موفق در مدت زمان کوتاهی با از دست دادن سهم بزرگی از بازار خود به موقعیتی معمولی و حتی تأسف بار تنزل یافته‌اند و چرا برخی از شرکت‌های کوچک و گمنام به یکباره به جایگاه‌های ممتازی در صحنه رقابت بین الملل رسیده‌اند؟ آیا در این مورد فکر کرده‌اید که چرا برخی از مؤسسات، نوسان‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را به راحتی تحمل نموده و بر آنها غلبه می‌کنند و در مقابل برخی از سازمان‌ها طعم تلخ شکست را چشیده و از ادامه راه باز می‌مانند؟ به عقیده بسیاری از متخصصان علم مدیریت پاسخ بسیاری از این گونه سئوالات را باید در مفاهیمی به نام «استراتژی» و «مدیریت استراتژیک» جستجو کرد. در این مقاله سعی شده است نگاهی گذرا بر مدیریت استراتژیک و ضرورت و موانع بکارگیری آن در سازمان‌ها داشته باشیم.



تعریف استراتژی و مدیریت استراتژیک

تعاریف مختلف و گاه ناسازگاری از استراتژی و مدیریت استراتژیک ارائه شده است. به تعبیر یکی از متخصصان مدیریت این عبارات مانند« هنر» است که وقتی آنها را می‌بینیم تشخیص دادن آنها آسان است اما وقتی در پی تعریف کردن و توضیح دادن آنیم خیلی مشکل به نظر می‌رسد.

استراتژی

الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامه‌ریزی شده، بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی است. طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیز را مشخص کند:

  • چه اهدافی باید محقق گردد
  • روی کدام صنایع، بازارها و محصول‌ها باید تمرکز کرد
  • چگونه برای بهره‌برداری از فرصت‌های محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی به منظور کسب یک مزیت رقابتی منابع تخصیص یابد و چه فعالیت‌هایی انجام گیرد.
ادامه مطلب ...

مدیریت روابط مشتری

مقدمه:

CRM در واقع به معنای مدیریت روابط مشتری است که مخفف سه واژه :Customer Relation ship Management "CR" می باشد.

امروزه محدوده CRMخیلی وسیع شده است.و از پهنای فوق العاده زیادی برخوردارگردیده که اصلا" در گذشته به این حد مطرح نبوده است.

در گذشته امکانات رفاهی در زمینه خدمات مشتریان و آسان سازی و تسهیل روابط مشتری و فروشنده به این حد وجود نداشت، خیلی ساده و راحت مشتری به فروشنده مراجعه می کردومایحتاج خود را تهیه می نمود وتنوع مشتری نیز به این حد وجود نداشت .اماامروزه با به وجود آمدن مشتریان و رقبای متنوع و گوناگون تنوع محصول و کیفیت بالا ، قیمت پایین و قدرت رقابت ، خدمات مشتریان بهتر وکارا لازم است.تا بتوان

با مدیریت بسیار کفایت مند و مقتدر ،به صورت دوگانه هم بنگاه و هم مشتریان را راضی نگه داشت . و بر پله های تعالی بنگاه گام برداشت .

 CRM شامل:

▪اتوماسیون فروش .

▪ مدیریت ارتباطات.

▪ اتوماسیون بازاریابی.

▪ سرویس مشتریان.

CRM در واقع یک پک سخت افزاری است که به عنوان دستیار برای مشتریان برای پیوند دائمی آنان به سازمان عمل کند .

پس در واقع CRMبه عنوان تقویت کننده، و فادار کننده مشتریدر سازمان بنگاه عمل می کند .در واقع قلب تجارت موفق در تجارت امروزه همان CRMاست .

در واقع یک ارتباط معنایی بینCRM وMIS وجود داردهمان طور که MIS یا سیستمهای اطلاعاتی مدیریت اطلاعات و داده ها راجمع آوری و تلیخص و طبقه بندی و در نهایت جهت تجزیه و تحلیل مدیران آماده می نماید ، CRM نیز اطلاعات مربوط به میزان و تعداد مشتریان ، کالاها ، موجودی ، انبار، فروش ، تلاشها ، و فعالیتها ی بازاریابی و گرایشهای خدماتی و بازاریابی را برای ما تهیه و تلخیص و آماده می نماید .

پس برای دستیابی به CRM قوی نیاز به یک سخت افزار قوی نیز لازم است .

ادامه مطلب ...

حسابداری مدیریت

واژه‌‌های کلیدی:

حسابرسی، حسابداری، نیاز‌های اطلاعاتی جامعه از مدیران منتخب، شاخص‌‌های اطلاعاتی، سیستم‌‌های اطلاعاتی، مسئولیت‌‌های حسابدار آینده، انواع حسابداری، نقش‌‌های حسابداران و حسابرسان، حسابداری برای موقعیت‌‌های استراتژیک.

 

مقدمه

نظر به این‌که حسابرسی مدیریت در دنیا مطلب جدیدی نیست؛ از این رو در آغاز تاریخچه حرفه حسابرسی را به‌طور اختصار مرور می‌کنیم و سپس به دیدگاه بین‌المللی درباره حسابرسی مدیریت خواهیم پرداخت.

تاریخچه حرفه حسابرسی در جهان

الف) حسابرسی اولیه (Initial Audit) به منظور کشف تقلبات و سوء استفاده‌‌های مجریان امور در مؤسسات انجام می‌گرفت و به حسابرس، عنوان«بازرس»(1) نیز اطلاق می‌گردید.

ب) به تدریج با پیشرفت دانش حسابرسی و تحولات انجام یافته در صنایع، نیاز جامعه اقتضای تجدیدنظر در تعریف را نمود و عملاً حسابرسی صورت‌‌های مالی (Financial Statements Auditing) در واقع خلاصه عملکرد سازمانها است و کاربرد آن مستلزم رعایت استاندارد‌های مورد قبول حسابداری است  جایگزین گردید.

ج) امروزه آشنایی با کارایی و اثر بخشی مدیران  اعم از دولتی و خصوصی ـ  درانجام وظایف محوله به منظور تأمین اهداف خاصی ـ  به علت برخورداری از تشکیلات بزرگ و پیچیده سازمانها و مخاطراتی که آنها را تهدید می‌کند موجب علاقه‌مندی اشخاص ذینفع است. انتظارات آنها مشاهده گزارشاتی است که مبتنی بر واقعیاتی است که جنبه نقادی داشته و متفاوت از انواع گزارشات قبلی باشند.

 

ادامه مطلب ...