ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
مقدمه
بالا بردن سطح عملکرد کارکنان یکی از اهداف زیربنایی هر
سازمان در جهت تحقق استراتژیها و راهبردهای آن است. در افزایش سطح عملکرد پرسنل،
عواملی همچون انگیزش( شخص، بخواهد که کار را انجام دهد)، توانایی( بتواند کار را
انجام دهد) و محیط ( مواد و وسائل انجام کار را در اختیار داشته باشد) دخیلاند و
فقدان هریک از این عوامل به عملکرد ایشان لطمه خواهد زد(مورهدوگریفین، 2001).
بنابراین، انگیزش یکی از پایه های اصلی رفتار است که عملکرد افراد بدون آن شکل
نمیگیرد.
گزینش روش تشویقی مناسب در جهت ارتقاء انگیزش کارکنان مبتنی بر
شناسایی عوامل تشویقی و نیازهای کارکنان است. در این راستا، مدیران معمولاً از طریق
پاداشهای در حد توان و اختیارات موجود، ایجاد انگیزه میکنند.
پاداش و تشویق
پرداخت به افراد شامل انگیزانندههای
مالی و غیرمالی متعددی میگردند که هر یک به نوبه خود مشوقی است جهت انجام مطلوبتر
امور که در نهایت انگیزه به کار، رضایت شغلی و سازمانی و تعهد اجتماعی را افزایش
داده و غیبتها، کمکاریها، نقل و انتقالات منفی و تمایل به ترک خدمت را کاهش
میدهد.
ادامه مطلب ...
مقدمه
مدیریت ضرورتی اجتناب ناپذیر برای هر سازمان و اجتماع است که با فرض
فقدان آن، رشته امور از هم میگسلد و شیرازه کارها به هم می ریزد. احراز نقش مدیریت
و شرط کسب توفیق در آن، مستلزم احراز دانش ها و مهارتهایی است که یکی از مهم ترین
آنها روابط انسانی در مدیریت یعنی هنر ارتباطات انسانی میباشد و بدون تردید
چگونگی روابط انسانی در مدیریت، تابع نوع نگرش به انسان خواهد بود.
اهمیت و توجه به روابط انسانی و نقش غیرقابل انکار آن در جهت اهداف سازمانها و جوامع بشری بر کسی پوشیده نیست ، این جایگاه بحدی است که بسیاری از صاحبنظران علم مدیریت ، مدیریت را علم، هنر و یا فن برقراری روابط با انسانها معرفی کردهاند. در مکتب انسانساز و حیاتبخش اسلام نیز تاکید ویژهای بر روابط انسانی و ارتباط صحیح و اصولی و توام با اخلاق حسنه با حفظ کرامت انسان در تمامی سطوح گردیده و در این رابطه مدیران بهتر است نخست دیدگاه اسلام در زمینه مدیریت و روابط انسانی و ارزشهای حاکم بر آن را شناخته و پس از شناخت و بررسی خصوصیات و ویژگیهای آن جهت تحقق و عینیت بخشیدن به آن اقدام نمایند.
روابط انسانی
روابط انسانی از نظر مفهوم شناسی به معنای
ایجاد مناسبات انسانی سالم، به منظور ارتقای رضایت خاطر و نیرومند کردن روحیه افراد
و ایجاد اشتراک مساعی بیشتر انسانها می باشد، روابط انسانی در مدیریت شریان حیات
مدیریت و قلب تپنده سازمان است، دانش روابط انسانی با ایجاد محیط سالم، نشاط انگیز،
و آرامش بخش، موجب بیشترین بازدهی باکمترین هزینه میگردد. در پرتو روابط انسانی
سالم و سازنده، آثار مثبت فراوانی نصیب افراد و سازمان می گردد که برخی از آنها
عبارت است از: محیط کاری و سازمانی آرام بخش و نشاط انگیز، ارتقای احساس امنیت روحی
و روانی، توانمندسازی روحی کارکنان، افزایش رضایتمندی از کار و زندگی، شکل گیری
فضای همکاری و همیاری، ایجاد صمیمیت، ایجاد زمینه رشد و بالندگی مادی و معنوی،
ارتقای سطح سلامت عمومی و بهداشت روانی، پیشگیری از هدر رفت انرژیهای مادی و معنوی،
جلوگیری از کم کاری و بی کاری پنهان، ارتقای بهره وری و سطح تولید.
آکیو موریتا، بنیانگذار شرکت سونی، میگوید که :
" در موفقیت شرکتهای ژاپنی و به ویژه در شرکت سونی هیچ سحر یا معجزهای وجود ندارد. رمز موفقیت آنها در شیوهای است که با کارکنان رفتار میکنند. چراکه مهمترین ماموریت مدیران ژاپنی این است که با کارکنان رابطهای سالم برقرار نمایند. در درون شرکت نوعی احساس خانوادگی بوجود آورند به گونهای که کارکنان و مدیران احساس کنند سرنوشت یکسان دارند."
فلسفه واقعی مدیریت در ژاپن چنین است:
باید با کارکنان همانند دستیار، همکار یا همتا رفتار کرد و نباید او را وسیلهای برای کسب سود به حساب آورد. گرچه سرمایهگذاران مهم هستند ولی آنها تنها یک رابطه موقت یا زودگذر را با شرکت تشکیل میدهند. کارکنان اهمیت بیشتری دارند زیرا درست همانند مدیریت ارشد شرکت از اجزای دائمی شرکت هستند."
ادامه مطلب ...
حکمرانی خوب مفهومی نو در مدیریت دولتی
ادامه مطلب ...
عنوان مقاله :
ارائه مدل ایجاد هماهنگی بین سازمانها (دو یا چند سازمان)
چکیده:
علماء و دانشمندان
مطالعات مدیریت و سازمان، هر یک بشکلی از اهمیت هماهنگی بین سازمانی در
فرآیندهای بین سازمانی مشترک و مرتبط با دیگر سازمان ها سخن رانده اند .
اولین بار ارنست الکساندر از واژه هماهنگی بین سازمانی بمنظور تشریح
فرآیندهایی که سازمان ها بین همدیگر هماهنگی ایجاد می کنند استفاده کرده
است.ضرورت وجودی و توجه به موضوع هماهنگی بین سازمانی، در اثر محدودیت
منابع، پرسنل، امکانات و ویژگی خاص برخی مسائل نظیر چند بعدی بودن آنهاست
که ایجاب میکند تا سازمان ها با هم کار کنند و بین خود هماهنگی ایجاد
نمایند زیرا سازمانهای منفرد نمیتوانند اینگونه مسائل بوجود آمده در جوامع
را حل کنند. در مقاله حاضر سعی خواهد شد تا ضمن بیان تعریف، ضرورت وجودی و
هدف از هماهنگی بین سازمانی، بر اساس مرور مستندات مربوط به ادبیات موضوعی
مربوط، مدلی بمنظور ایجاد هماهنگی بین سازمان ها دو یا چند سازمان ارائه
گردد تا بعنوان مبنایی برای ایجاد هماهنگی بین سازمان های موجود در دنیای
واقعی باشد.
ادامه مطلب ...
ادامه مطلب ...
معرفی گرایش مدیریت مالی
دانشگاه ها:
این رشته تا قبل از سال 1381به عنوان یکی از گرایشهای مدیریت بازرگانی محسوب می شد ولی به لحاظ اهمیت جریانهای مالی سازمانها و تاثیر این جریانها بر روی موفقیت و سود آوری سازمانها و مباحث جدید سرمایه گذاری و غیره از سال 1381 به صورت یکی از رشته های کارشناسی ارشد مدیریت درآمد.
گرایشهای مختلف:
این رشته در حال حاضر فاقد گرایش می باشد ولی امکان دارد که درآینده نزدیک به لحاظ تخصصی شدن مباحث آن دارای گرایش شود.
واحدهای درسی در دانشگاه:
جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی است. درسهای این رشته شامل تئوریهای مدیریت پیشرفته، روش تحقیق، بازارهای پولی و مالی، اقتصاد مدیریت، بررسی موارد خاص، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته (1) و (2)، ریاضیات مالی، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، سازمانهای پولی و مالی، سیمنار در مدیریت مالی، مدیریت مالی پیشرفته و تحقیق در عملیات و غیره می باشد.
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوزه های مختلفی همچون سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی(ارایه روشهای نوین مالی) تامین مالی و اعتباری و ... می تواند در پستهای مرتبط سازمانی ازجمله معاونت مالی (در مفهوم جدید آن ) و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانکها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکتهای سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.