اگر چه عبارت «این دنیای کوچکی است»مدت مدیدی است که به کار برده میشود، ولی این عبارت به طور خلاصه در محیط تجاری امروز تبلور می یابد. امروزه بازار، واقعاٌ یک بازار جهانی است. شرکتها و مؤسساتی که در یک شهر یا یک کشور مشخص فعالیت می کنند، همان گونه که احتمالاً رقبایی در شهر یا کشور محل فعالیت خود دارند با رقبایی درسایر کشورها نیز روبرو هستند. رقابت شدید جهانی شرکتها را ناچار می سازد که به خاطر دستیابی به کیفیت بالای محصول با هزینه پایین بیش از گذشته تلاش کنند.
ادامه مطلب ...روش ادواری موجودی کالا :
این حسابداری که به تدریج و پس از انقلاب صنعتی روی داد در جهت نیاز به
دانستن بهای تمام شده محصولات تولیدی بود . دراین نوع از حسابداری هدف اصلی
سیستم دانستن ، بهای تمام شده یک واحد از نظر تمامی عوامل هزینه می باشد.
همزمان
و همراه با تکامل ابزارها و شیوه های تولید ، در سده های بعد ، روشها و
شیوه های هزینه یابی پیشرفته ای ابداع و بکار گرفته شد که هزینه عملیات را
به درستی شناسایی نماید.
حسابداری صنعتی امروزه که ثمره این فرآیند شتاب
آمیز تکاملی است اصولاْ همان هدف اندازه گیری و گزارش بهای تمام شده
محصولات ، خدمات و فعالیت ها را دنبال می کند. شاید مشکل ترین بخش یک سیستم
مالی، حسا ب داری صنعتی یا تولید باشد. کنترل حرکت مواد در جریان ساخت،
محاسبه دائم هزینه های مستقیم یا سربار، بدست آوردن نسبت های لازم در سرشکن
نمودن هزینه ها و ... همه کارهایی پر زحمت و پر هزینه هستند. در بسیاری از
مراکز صنعتی کلیه عملیات فوق را در یک انبار گردانی انتهای دوره خلاصه
کرده و با کوتاه کردن مسیر پیموده شده توجهی به منافع کنترل لحظه به لحظه
عملیات ندارند.
در برنامه سامان با استفاده از منوی تولید ( در نسخه
صنعتی ) امکان انجام عملیات تولید به صورت خودکار برای شما فراهم شده
است.هدف از سیستم تولید بدست آوردن ارزش موجودی کالای ساخته شده یا به
عبارت دیگر قیمت تمام شده کالای فروش رفته میباشد. اصولاً ارزش محصول تولید
شده معادل کلیه هزینه های انجام شده جهت تولید آن محصول است
دگرگونی و تحولات شگرف در محیط خارجی سازمانها سبب پیدایش رویکردی پویا به مدیریت با عنوان مدیریت استراتژیک شده است. برنامهریزی و تصمیمگیری در شرایط ناپایدار محیط بیرونی، به عنوان دو وظیفه اصلی مدیریت، از چالشهای بزرگ مدیران در دهههای اخیر بوده است. تلقی درست درباره سازمان به عنوان یک سیستم باز که دائماً با محیط پیرامون خود در ارتباط بوده و از تغییر و تحولات آن تأثیر میپذیرد لزوم آشنایی و بهرهگیری از دانش مدیریت استراتژیک را دو چندان مینماید.
این مقاله سعی دارد ضمن ارائه تصویری جامع از مدیریت استراتژیک، فرآیند اجرای آن را در سازمان بررسی نموده و درک عمیقتری از مفاهیم مرتبط با این مقوله ایجاد نماید. تبیین برنامهریزی استراتژیک و توسعه دیدگاه استراتژیک از دیگر موضوعاتی است که این مقاله به ارائه آن خواهد پرداخت.
مدیریت استراتژیک (Strategic Management)
مدیریت استراتژیک عبارت است از فرآیند تجزیه و تحلیل محیطی سازمان و اتخاذ تصمیمها و انجام فعالیتهایی که سبب ایجاد و تقویت مزیتهای رقابتی برای سازمان میشود. اگرچه رویکرد مدیریت استراتژیک به سازمان یک رویکرد برونگراست ولی توجه به محیط درونی سازمان و نگرش جامع مدیریت استراتژیک به هر دو محیط از نقاط قوت آن محسوب میشود.
مدیریت استراتژیک را میتوان راهکار خلق آینده سازمان نامید. مدیریت استراتژیک به جای پیشبینی آینده در ساختن آن نقش ایفا میکند. این رویکرد به مدیریت سبب پویایی سازمان شده و واکنش فعال و سازنده آن را در برابر تغییرات سریع محیطی در پی خواهد داشت. مدیریت استراتژیک رویکردی منعطف به مدیریت بوده و به جای برنامه ریزی محض به داشتن دیدگاه جامع در شرایط متحول محیطی تأکید میکند. در این خصوص داشتن تفکر خلاق لازمه مدیریت استراتژیک سازمان است.
چکیده
سالیان متمادی برنامه های کاربردی مورد استفاده در سیستمهای اطلاعاتی به صورت مجزا ارائه می شدند و هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند. چنین نرم افزارهایی مورد توجه و علاقه شرکتهای کوچک بود و براحتی نیازهای خود را توسط این برنامه های کاربردی برآورده میکردند. اما پس از مدتی با گذشت زمان و با شروع فرایند مهندسی مجدد فرایندهای تجاری در سازمانها، نیاز به انواع مختلف سیستمهای اطلاعاتی احساس شد و تولید سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه که بتواند نرمافزارهای حوزه های مختلف از جمله حسابداری، تولید ، فروش ، انبار و … را به صورت منسجم و همراه هم به کار گیرد آغاز شد. برای تولید چنین نرمافزاریهایی، ارائه رویکرد های جدیدی از جمله معماری مبتنی بر client /server و همینطور نرمافزارهای یکپارچه ضروری به نظر می رسید. در سال 1992 ساختار یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه توسط یاکاهو و راهالی توسعه یافت . در این ساختار، به اشتراک گذاری دادهها بین کاربران این امکان را ایجاد میکرد تا بسادگی و بسرعت داده های مورد نیاز واحدهای دیگر را در اختیارشان قرار دهند و همچنین مدیران بخشهای دیگر نیز قادر بودند، به صورت یک سیستم جامع و یکپارچه با یکدیگر در ارتباط باشند و گزارشهای مورد نیاز خود را از یک سیستم واحد استخراج کنند.
مقدمه
سیستم
ERP عبارت است از مجموعه منسجمی از برنامه هایی که برای پشتیبانی از
فعالیتهای اصلی سازمان نظیر تولید، مالی و حسابداری، فروش و بازاریابی و
منابع انسانی به کار گرفته می شود. سیستم ERP قسمتهای مختلف سازمان را در
توزیع و تسهیم اطلاعات و دانش، کاهش هزینه ها و بهبود مدیریت فرایندهای کسب
و کار یاری می دهد.
وجود
تعدیلات سنواتی، علاوه برآثار تغییر رویه، در بیشتر موارد نشان دهنده
وجود تحریف با اهمیت یا اساسی در صورتهای مالی دوره(ها)ی گذشته است که در
رعایت استانداردهای حسابداری، اصلاح مربوطه در سود و زیان دوره گزارش
منظور نمیشود.
این بدان معنا است که استفادهکنندگان صورتهای
مالی، دچار تصمیمگیری نادرست براساس اطلاعات نادرست شده اند که منشا غیر
سیستماتیک از نوع گمراه کننده داشته است.
سهل انگاری: انجام ندادن وظایف بر طبق استانداردهای حرفه ای یا اعمال نکردن مراقبتهای حرفه ای
قصور: عبارت است از نبود کمترین دقت, نشانه ای از بی توجهی کامل فرد به مسئولیتهای حرفه ای خود و بی توجهی عمده یک حسابرس نسبت به استانداردهای حسابرسی
تقلب: عبارت است از تحریف حقایق با اهمیت توسط کسی که می داند مطلبش حقیقت ندارد یا ارائه حقایق با کمال بی توجهی نسبت به صحت آن به قصد فریب دیگران و زیان آنان
معادل تقلب: یعنی تحرفی که به قصد فریب دادن نباشد (تحریف سهوی) قصور حسابرسان در دادگاه می تواند معادل تقلب محسوب شود
ادامه مطلب ...حسابداری فعالیتی خدماتی است، وظیفه اصلی آن تهیه و ارائه اطلاعاتی است که در تصمیم گیریهای اقتصادی سودمند واقع شود. فلسفه وجودی سیستم اطلاعات حسابداری، ارائه خدمات به افراد و گروههایی است که از اطلاعات کمی و کیفی گوناگون برای دستیابی به اهداف خود، استفاده به عمل میآورند. در این راستا، نظام حسابداری وظیفه ارائه اطلاعاتی را برعهده دارد که به طور معمول از ماهیت مالی برخوردار است. ایفای این وظیفه و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان، مستلزم تهیه و ارائه اطلاعاتی است که در راستای گزینش اقدام معقول و مطلوب از میان راهکارهای مختلف موجود برای تخصیص منابع کمیاب اقتصادی در فرایند عملیات تجاری و اقتصادی مفید باشد.
ادامه مطلب ...چگونه بیشتر آسان تر و سریعتر از آنچه تصور می کردید فروش خود را افزایش دهید
همه ما می دانیم که بازاریابی و فروش
با یک مقوله بسیار مهم تحت عنوان برقراری ارتباط سرو کار دارد. منظور از همه،
تمامی کارآفرینانی است که چه در بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند چه روی اینترنت
به بازاریابی مشغولند و یا صاحبان مشاغل و کارآفرینان شرکتی می باشند. ارتباط و
چگونگی برقراری آن با مردم اولین مرحله از فرآیند فروش و یا معرفی کسب و کار می
باشد. اما مهمتر از آن حفظ این ارتباط است و مخاطب ما بایستی تصویری بسیار زیبا و
نگرشی مثبت از ما در ذهنش ایجاد گردد تا یک همکاری طولانی مدت بین ما ایجاد گردد.
برایان تریسی نامی آشنا در بین فروشندگان و کارآفرینان می باشد .وی نویسنده
کتاب " روانشناسی فروش " است و تا کنون بیش از سیصد برنامه آموزشی
مختلف را در مورد کارهای گروهی و موفقیت افراد تولید نموده است و این برنامه ها حاصل
25 سال تحقیق و بررسی ایجاد گشته که بیشتر آنها از موثرترین ابزار آموزشی در جهان
می باشند.
همه ما می دانیم که بازاریابی و فروش
با یک مقوله بسیار مهم تحت عنوان برقراری ارتباط سرو کار دارد. منظور از همه،
تمامی کارآفرینانی است که چه در بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند چه روی اینترنت
به بازاریابی مشغولند و یا صاحبان مشاغل و کارآفرینان شرکتی می باشند. ارتباط و
چگونگی برقراری آن با مردم اولین مرحله از فرآیند فروش و یا معرفی کسب و کار می
باشد. اما مهمتر از آن حفظ این ارتباط است و مخاطب ما بایستی تصویری بسیار زیبا و
نگرشی مثبت از ما در ذهنش ایجاد گردد تا یک همکاری طولانی مدت بین ما ایجاد گردد.
برایان تریسی نامی آشنا در بین فروشندگان و کارآفرینان می باشد .وی نویسنده
کتاب " روانشناسی فروش " است و تا کنون بیش از سیصد برنامه آموزشی
مختلف را در مورد کارهای گروهی و موفقیت افراد تولید نموده است و این برنامه ها حاصل
25 سال تحقیق و بررسی ایجاد گشته که بیشتر آنها از موثرترین ابزار آموزشی در جهان
می باشند.
بحث رابطه نرخ تورم و متغیرهای اقتصادی به خصوص نرخ رشد نقدینگی از مباحث
جاری و مستمر محافل اقتصادی ، سیاسی و مردمی است و برخی اقتصاد دانان ضمن
عدم توجه یا کم اهمیت دادن به سایر عوامل موثر بر نرخ تورم ، عامل نرخ رشد
نقدینگی را تنها عامل و یا مهم ترین عامل تاثیر گذار بر نرخ تورم می دانند.
----->>واقعیت
این است که عوامل متعددی بر کنترل سطح قیمت ها و نرخ تورم در کشور ایران
تاثیر گذارند که برخی در طرف تقاضای اقتصاد و برخی در طرف عرضه اقتصاد قرار
دارند . از منظر دیگر ، برخی عوامل اقتصادی در داخل کشور و برخی متغیرهای
اقتصادی در سطح جهانی می توانند بر سطح عمومی قیمت ها در کشور تاثیر گذار
باشند.----->>
در چارچوب مباحث اقتصاد کلان و براساس اصل شتاب ، برای رسیدن به
نرخ رشد اقتصادی برنامه چهارم توسعه از 4 درصد به 8 درصد در سال، اجباراً
نرخ رشد سالانه سرمایه گذاری باید از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر
باشد و به همین دلیل رسیدن به نرخ رشد سالانه از 4 /3 درصد به 12 /2 درصد
در سرمایه گذاری در برنامه چهارم درج شده است . این پدیده سبب تغییر شرایط
تعادلی اقتصاد شده ، می تواند بر سطح عمومی قیمت ها در جهت افزایش آنها تا
حدودی تاثیر گذار باشد که در چارچوب عملکرد طبیعی متغیرهای اقتصادی و لزوم
رسیدن به سطح بالاتر تولید ملی و اشتغال قابل توجیه است . در این راستا،
اتخاذ یک سیاست انبساط پولی و کاهش نرخ بهره ضرورت پیدا می کند که رشد
نقدینگی را به دنبال خواهد داشت و بر افزایش نرخ تورم تاثیر گذار خواهد بود
اما نه به آن شدتی که برخی اقتصاد دانان اظهار می کنند این عوامل به همراه
سیاست انبساط مالی (افزایش مخارج دولت در بودجه) در طرف تقاضای اقتصاد سبب
فشار بر سطح عمومی قیمت ها در جهت افزایش آنها می گردند.
بحران
گستردهای که اکنون سراسر بازارهای مالی دنیا را فرا گرفته و موجب رکود فعالیتهای
اقتصادی در اغلب کشورهای جهان شده، موجی از بیکاری و معضلات اجتماعی را به همراه
آورده و توجه رسانههای همگانی و افکار عمومی را به خود جلب کرده است.
----->>
برای
توضیح این بحران و ارائه راههای برونرفت از آن، مسوولان سیاسی اغلب کشورهای ذیربط
روی یک موضوع تاکید میورزند و آن ضرورت دخالت و نظارت بیش از پیش دولتها در حوزه
فعالیتهای اقتصادی است.
احزاب چپ و راست
حکومتی از انگلستان و آمریکا گرفته تا فرانسه و آلمان با رفع اتهام از خود انگشت
اتهام رابه سوی بازار نشانه رفتهاند و مدعی شدهاند که سودجویی و بیبندوباری
حاکم بر نظام بازار عامل اصلی به وجود آمدن این وضعیت اسفبار شده است. واضح است که
برای توضیح پدیده پیچیدهای مانند بحران مالی، داوریهای احساسی و شعارهای عوامفریبانه
گرچه ممکن است افکار عمومی را موقتا قانع کند، اما به لحاظ علمی کاملا بیارزش است
و در عمل راه به جایی نمیبرد. نکته جالب توجه اینجاست که هیچ یک از دستگاههای
کارشناسی و تحقیقاتی عریض و طویل دولتی در آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته صنعتی
نتوانسته بودند این بحران را پیشبینی کنند و اکنون نیز قادر به توضیح آن در یک
چارچوب تئوریک منسجم نیستند.
از نظر گزارشگری مالی، واحدهای اقتصادی در مورد مالیات برارزشافزوده به عنوان واسطه عمل میکنند و مالیاتهای وصولی از مشتریان را نباید جزء درامد خود گزارش کنند. مالیاتهای پرداختی بابت خرید کالاها و خدمات از مالیات وصولی از مشتریان کسر و تفاوت آن به دولت پرداخت یا این که مسترد میشود. به همین دلیل طلب و بدهی مرتبط با مالیاتهای وصولی و پرداختی با هم تهاتر میشود. در مواردی که مالیات پرداختی قابل استرداد نباشد به بهای تمام شده خدمات و کالاهای خریداری شده اضافه میگردد.
برای حسابداری مالیات بر ارزشافزوده نیاز به تدوین استاندارد حسابداری جدیدی نیست و استاندارد موجود برای گزارشگری مالی آن کافی میباشد.